Verzwikte enkel of een zweepslag?

Voor je het weet, is het gebeurd: Je verzwikt je enkel,  je voelt ineens iets kapot knappen en het schiet er in. Het doet zeer en je kan ineens (bijna) niks meer.

Is het net gebeurd hou je dan aan de regels van RICE

• Rust
  • Ijzen (met Ice Viking)
  • Compressie (tape)
  • Elevatie

In de acute fase kunnen wij de zwelling laten afnemen met medical taping en de pijn verminderen. Zak jij vaker door je enkel of raken je klachten maar niet over? In een later stadium kan je werken aan de kracht, coördinatie en mobiliteit van jouw enkel. Wil je weten hoe je zo snel mogelijk van je klachten afkomt? Neem dan contact met ons op!

Shin Splints

WAT IS SHIN SPLINTS?

De term shin splints wordt gebruikt om een aantal aandoeningen aan de schenen (shints) aan te duiden. Over het algemeen worden alle blessures aan het onderbeen tot de groep shin splints gerekend.

SYMPTOMEN

Shin splints is een aandoeningen aan het gebied rond het scheenbeen. Over het algemeen voeren twee scheenbeenklachten de boventoon in de categorie shin splints:

TYPE 1:

• stekende pijn vooral uitstralend vanuit het midden van uw scheenbeen
  • hoe erger de ontsteking, hoe scherper de pijn
  • drukken op deze plek is zeer pijnlijk
  • irritatie aan de binnenzijde van het scheenbeen
  • mogelijke zwelling en roodheid aan de binnenzijde van het scheenbeen of onder het scheenbeen
  • hardlopen is niet mogelijk vanwege de pijn

TYPE 2:

• een geïrriteerde buitenzijde van het scheenbeen
  • de pijn is met name aan de oppervlakte van uw scheenbeenspier
  • scheenbeenspier kan hard aanvoelen

Indien één van bovenstaande types aanwezig is wacht dan niet te lang met het inschakelen van hulp aangezien de klachten dan kunnen verergeren en het herstel langer duurt!

OORZAKEN SHIN SPLINTS

Shin splints wordt veroorzaakt door overbelasting. Hardlopers, wandelaars en mensen met een staand beroep met een slechte looptechniek, verkeerd schoeisel of te snelle opbouw en teveel trainen riskeren shin splints wanneer ze niet genoeg rust nemen.

SHIN SPLINTS VOORKOMEN

Shin splints is in principe eenvoudig te voorkomen. De sleutel tot het voorkomen van shin splints is een combinatie van de juiste trainingsmethode en goede dosering rust. Door te trainen kan je de scheenbeenspieren versterken en het risico op shin splints minimaliseren. Genoeg rust nemen verzekert je dat je spieren van elke sportsessie volledig herstellen en dat de volgende training niet lijdt tot overbelasting.

Dirk Dikken Fysiotherapie, Noorderweg 28

1779AP, Den Oever, Tel: +31 6 11277178